En kommunikationsstrategi er designet til at hjælpe vore kunder og deres organisationer med at kommunikere effektivt og opfylde de vigtigste organisatoriske mål.
Alle kan tale, men det er et faktum, at dem, der taler godt, har en klar fordel. Dem der ved, hvad de skal sige, hvornår og hvordan man skal sige det, og til hvem er nået et langt stykke på vejen mod at nå sine mål.
Men kommunikation består ikke udelukkende af tale og lyde. I kommunikation indgår også det at lytte, kropssprog, kulturel bevidsthed og generelle sociale færdigheder.
Kommunikationsstrategier er almindelige i erhvervslivet, hvor de bruges som del af virksomhedsplanen og beskriver, hvordan man kan kommunikere med forskellige grupper af mennesker. Samme virksomhed kan have forskellige strategier afhængigt af, om den kommunikerer med kunder, investorer, konkurrenter eller medarbejdere. Virksomheder kan have en intern og en ekstern kommunikationsstrategi. Disse strategier bruges til at bestemme, hvilke oplysninger der skal deles med hvem, samt hvordan oplysningerne skal præsenteres.
Aktionærer er ikke specielt interesseret i detaljerne i marketingkampagner, og kunder bekymrer sig ikke synderligt om kvartalsrapporter.
Fordelen ved at fastlægge en kommunikationsstrategi er, at man proaktivt er klar til at kommunikere på en bestemt måde, inden problemer opstår. Hos comitati forstår vi, at en dygtigt udformet kommunikationsstrategi, kan hjælpe med næsten alt. Kommunikationsstrategien fortæller, hvordan virksomheden skal agere i bestemte situationer, f.eks. hvis den havner i mediernes søgelys. En kommunikationsstrategi sørger for, at de fleste mulige problemer er tænkt igennem.
Kommunikationsstrategier kan forbedre bundlinjen i en virksomhed. De har betydning for ledelsen, for medarbejderne m.m. Mange virksomheder udarbejder strategier for markedsføring og salg - det samme bør gøres for andre dele af virksomheden.
At lytte er en vigtig del af en effektiv kommunikationsstrategi. Hos comitati tester vi vore kunders evne til at lytte og giver dem tips og teknikker til aktiv lytning.
Når vi hos comitati skal støtte vore kunder i udarbejdelsen af kommunikationsstrategier over for deres interessenter, bestemmes først hvem interessenterne er, hvilke slags oplysninger, de har brug for, og hvor ofte de skal have disse oplysninger.
De interne kommunikationsstrategier må for alt i verden ikke glemmes. De er med til at involvere medarbejderne og består ofte i at skabe en fælles tankegang i virksomheden. Herved skabes en følelse af sammenhold og identifikation, hvor alle medarbejdere kan føle, at de arbejder hen imod et fælles mål. Det giver dem også klare retningslinjer for en bred vifte af virksomhedens politikker og regler og en bedre forståelse af, hvordan de formodes at handle i en række forskellige situationer
For at skabe den interne kommunikationsstrategi for vore kunder undersøges den eksisterende infrastruktur i virksomheden. Kommunikationsstrategier kan kun være effektive, hvis de afspejler virksomhedens mentalitet og uskrevne regler. Eventuelle skriftlige regler eller retningslinjer bør forklares tydeligt, og strategien bør indeholde oplysninger om, hvordan budskabet skal gives. Kommunikationsstrategien bør konstant overvåges og revideres, hvis det findes nødvendigt.
Kommunikationsstrategien overfor kunderne omfatter reklame og markedsføring. Der skal skabes kendskab til og præferencer for firmaets produkter.
Hos comitati er vi klar over, at vore kunder kan have brug for en flergrenet kommunikationsstrategi. Vi har erfaringen med at udarbejde disse strategier og ved, at selv om det tager tid at skabe disse strategier, er den anvendte tid godt givet ud.
Under processen vil vi sammen med kunden kigge på
Virksomhedens nuværende situation.
Mål – virksomhedens mål er nøglen til succes for dens kommunikationsstrategi. Via effektiv kommunikation nås de overordnede organisatoriske mål.
Målgrupper – vi identificerer de målgrupper, som virksomheden har brug for at kommunikere med for at nå sine organisatoriske mål
Meddelelse - strategisk målretning og konsekvens er nøglen til virksomheds budskaber. Husk, at kommunikation handler om storytelling.
Værktøj og aktiviteter – hvilke værktøjer og aktiviteter er mest hensigtsmæssigt at bruge for at formidle de centrale budskaber til publikum. Omfatter presse / PR planer, web strategier og marketingplaner.
Ressourcer og tidsplan – lov aldrig mere end du kan holde. Ressourcerne vurderes.
Evaluering og ændring – fastlæggelse af et tidspunkt for, hvornår en revision af kommunikationsstrategien skal finde sted for at fastslå effektiviteten både over eksterne som interne målgrupper.